زلزله مشهد را لرزاند + جزئیات (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند
سرخط خبرها

کشتار یوز ایرانی با نفت | اعتراض دوستداران محیط زیست به مالچ پاشی نفتی در خراسان جنوبی

  • کد خبر: ۸۷۵۲۸
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
  • ۱
کشتار یوز ایرانی با نفت | اعتراض دوستداران محیط زیست به مالچ پاشی نفتی در خراسان جنوبی
اسم یوزپلنگ ایرانی که به گوشمان می‌خورد، قبل از هر چیز دیگر، واژه «انقراض» همراه با یک تابلو زرد رنگ خطر در ذهنمان تصویر می‌شود. حالا در جدیدترین مورد مالچ پاشی نفتی در خراسان جنوبی فریاد دوست داران محیط زیست را بلند کرده است.

الهام حبشی | شهرآرانیوز؛  در این سال‌ها پویش‌های بسیاری تشکیل شده است و حامیان محیط زیست برای حفظ این گونه کمیاب حیوانی تلاش فراوان کرده اند. حتی سال ۱۳۹۵ سازمان ملل متحد برای حفظ نسل یوزپلنگ ایرانی، ۴۷ هزار دلار پرداخت کرده است.

افزون بر این در همان سال بیمه گذار یوز ایرانی مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان بابت غرامت ۴ ساله، در قبال حفظ جان و جمعیت این حیوان پرداخت کرد. سال بعد ۱۰۰ میلیون تومان دیگر بابت تلف شدن ۲ یوز ایرانی از بیمه گرفته شد.

با تمام کمک ها، حمایت ها، پویش ها، مناظرات و سخنان بسیار، گویا هنوز هیچ اقدام مؤثری برای فراهم آوردن شرایطی بهتر انجام نشده است. تعداد یوز‌های ایرانی روز به روز کمتر می‌شوند و در آخرین اخبار‌های مختلف آمده است که تعداد این حیوان در سراسر کشور چیزی بین ۳۰ تا نهایت ۷۰ قلاده رسیده است.

وخامت ماجرا بیشتر خواهد شد اگر بدانید در میان یوز‌های باقی مانده، تعداد نر‌ها خیلی بیشتر از ماده‌ها است. این یعنی آسیب به جان یک ماده مساوی است با نزدیک شدن هر چه بیشتر به نقطه پایان. یوزپلنگی که از نوع منحصربه فرد آن‌ها تنها در ایران وجود دارد و به همین سبب است که یوز ایرانی خوانده می‌شوند.

حیواناتی که نه تنها شرایط زندگی برای آن‌ها آسوده‌تر نشده است بلکه روز به روز و بیش از پیش به قلمرو آن‌ها تعدی شده و و این اتفاقات زنده ماندن را برایشان دشوارتر ساخته است. چند روزی است که خبر مالچ پاشی نفتی در خراسان جنوبی، صدای اعتراض دوست داران محیط زیست را بلند کرده است.

مالچ پاشی یکی از راهکار‌ها برای تثبیت خاک و جلوگیری از ایجاد ریزگردهاست؛ راهکاری که مسئولان بدون توجه به عوارض چند برابری، آن را به مرحله اجرا گذاشته اند؛ چون راحت‌ترین و ارزان‌ترین راهکار است.

راهکاری که ریزگرد‌ها را سرجایشان می‌نشاند، اما محیط زیست را آلوده کرده؛ به باروری خاک آسیب زده است و موجودات زنده را از گیاهان گرفته تا حیوانات قلع و قمع خواهد کرد. حالا کویر‌های خراسان جنوبی که محیط زندگی تعدادی از بازماندگان یوز ایرانی است، نفت کش می‌شوند. حیواناتی که تا دیروز در برهوت کویر، طعمه‌ای برای پر کردن شکم هایشان پیدا نمی‌کردند و از تولیدمثل و زادوولد مأیوس شده بودند، حالا چگونه می‌توانند با آشیانه‌ای که آغشته به نفت می‌شود، جان سالم به در برده و نفس بکشند؟

یوزپلنگ‌هایی که اگر به زبان می‌آمدند، کلام واحدشان این بود:«حفاظت و حمایت و پویش نمی‌خواهیم، خانه ما را به نفت نکشید...»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
0
0
سلام.تورابع خدا.اگه نمیتونیدازیوزماده توله بگیریدازکشورهای دیگه مثل هند کمک بگیرید.این غرورراکناربذاریدخواهشآ
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->